Monday, December 27, 2010

makan..tdo..gemok..

waaah,cukup hebat..sume nye indah kat dunia niyh..terbukti kata2 Allah di dalam Al-Quran..sume nikmat ckup kat dunia niyh..alhamdulillah..so dgn e2,kte perlu lah sentiase bersyukur..tunai kn la segala kewajipan kite kpd DIA..makan cukup,tdo pun ckup..ape lg yg xcukup?..hmm..dgn ada nye nikmat2 2 la,aku jd chat..alhamdulillah..so xyah la diet2 niyh..hehe...

Wednesday, December 22, 2010

midvalley megamall..

ari niyh aku jalan sorg diri..melepas kn tensi2 dalam otak aku..sgle mslah2 bangang yg timbul harus d lupe kn..tindakan sudah d amek,tetapi sudah d takdir kn ia nya xmampu utk d selesai kn..xpuas lg aku nk jalan2 td..tp takot ujan,kuyup plak aku nnt..balik awal ckit..haha..sng masih xtenang..asyik2 ade je masalah timbul..ade org 2 xfaham bahase koyt..aku dah ckp xyah mngade ngade cll or msg aku..eh,die uat gak..mmg xfaham bhse..bile masalah ko dah settle nnt,baru la ko bg tawu aku..teruk btol la...2 pun xfaham....2 yg uat tensi aku makin b'+..aku dah malas nk bg muke kat ko lg..aku bg muke,ko bg bangkai...

lepas niyh aku nk p jalan2 lg..jgn la kcaw aku ek?blaja la dgar ckp k...............................

jauh...dan jauh...

mmg susah..tp aku tawu aku buleyh..org yg manje je susah nk ubah diri..xpe..aku cube..bukan stakat diri..malah hati..xde sbb utk aku xbleyh nk pergi jauh..sape la die kn utk kawal diri aku..hmm..bia la saket seketika..drpd saket m'derita sampai kiamat nnt..die nk jwb ke?mesti x punye..mane la ade org nk tlg kite kiamat nnt..harimau pun sorok blakang ayam..xguna lg aku menangis..xguna lg nk sedeyh2..hati aku pedih seyh..ade sape2 kisah?haha..itu lah intan pujaan hati..andai kau bercinta lg,ku harap kau berubah hati..jgn bia kn dia melara sprti yg aku tggung slama niyh..

aku akan slalu jauh dari mu..

lara..

harus kah aku terus merayu padamu..harus kah aku taburi janji beribu..untuk menembusi tembok hati sanubari mu..ataupun aku hanya penanti..mengapa dikau meragui keikhlasan..setelah ku beri pengorbanan dan kesetiaan..aku jd perindu pada istana madu..kini m'jd sangkar hempedu..mungkin ku pentafsir yg gagal m'cari..pengertian cinta akhir nya melara..bisa kah silap kata m'jadi penanda..dapat kah kecewa ku m'jd harapan..dalam hakikat janji mu ku ikat..pasti seribu tahun lama..aku tetap menanti..t'putus lah tali..ikatan janji hilang kasih..terpadam mimpi..yang ada hanya rindu..yang setia menunggu..tanpa kasih n rindu..tanpa kasih n waktu..cinta umpama bayang2 itam..xmampu d sentuh..hanya d lihat..xmampu d rasa..bila terang ia hadir..walaupun di usir..bila gelap ia pun hilang..walaupun d undang..jauh makin jauh..akhir nya,mungkin aku or mgkin diri mu lenyap d pandangan mata..

Tuesday, November 30, 2010

maaf..

mngerti la yg aku xmampu mnyayangi diri mu lg..
mngerti la yg aku bukan milik mu lg..
walaupun aku masih sgt2 mnyayangi diri mu..
tp bukan insan seperti mu yg aku mahu..
bukan perilaku sperti 2 yg aku mahu..
bukan idup mu e2 yg aku mahu..
bukan cara mu e2 yg aku mahu..
kini kau dan aku berbeza...

cheritha harri inniyh

lepas solat pg td xngntok lgsg..tetibe trase nk p mkn nsi lemak..time nk kua 2 mama  pesan jgn lupe p pasar skali bli brg dapur..so pg2 aku dah kua p sappedek kat kdai mamak..pelik name kdai 2..restoran DG..hak3..mcm klaka je rase..smpai2 je aku terus order..perut pun dah lapo glew time 2..haha..lepas dah tggu dalam 10 minit,nsi lemak panas pun sampai..hmm..suapan yg pertama.."niy ape punye nasi niyh???"dgn nada yg agak marah aku bisik sendirian dalam ati..xsedap lgsg..mnyesal aku makan kat c2..lepas mkn aku terus cbut balik umah..sbelum 2 aku sempat singgah bli surat khabar..mngamuk plak org tua 2 nnt xbli surat khabar..sampai je kat umah,time nk turun moto,slua slack aku t'sangkut kat pedal moto..n betis aku secara automatik nye melecur d sebab kn t'kene ekzos moto yg xde la panas sgt..pedih2..

tinggal sayang tinggallah pujaan~~

Kenangan yang lama menjelma
Ingatanku padamu menyala-nyala
Gambaran duka yang lara menerpa
Oh mengapa kau utuskan sengsara
Kau biarkan diriku meronta-ronta
Lantas kau alihkan cintamu padanya

Ooo... sebak rasa ku menahan derita
Pilu hati mengenangkan cinta yang kecundang

Ooo... sayang inikah balasanmu terhadapku

Seorang insan yang amat menyintai dirimu
Kering airmata (kering air mata)
Kesal tetap ada (kesal tetap ada)
Jernih air di muara
Luka tetap ada (luka tetap ada)
Ternyata kau insan yang tak setia
Pengorbananku selama ini tak berharga

Kenangan yang lama kutinggalkan
Tiada guna mengungkit kisah yg lama
Kelak nanti meracun hidupku
Tinggal sayang
Tinggallah pujaan...

bercuti di port dickson...

pada suatu ari yg amat tenang,kami sekeluarga..(pakcik,makcik,sepupu,sepapat,saudara mara belah ayah) telah pergi berkelah d teluk kemang..kami bertolak dari rumah lebeyh kurang kul 5.30 ptg..aku bawak kete myvi milik pakcik aku..sejuk,tp xbeku dok dalam 2..sbenar nye bawak van lg besh,tp aku xd beri tugas 2..xpe2..so kte org sampai teluk kemang pkul 8 mlm..bawak kete pun slow je sbb konvoi beramai-ramai kn..hmm..sampai2 je kami mencekik dulu..aku yg letih n penat lg ngntuk niyh pun mentedarah la smpai xingat dunia..
lepas mentedarah,aku jalan2 sambil menikmati keindahan pantai d waktu mlm..nyaman..kedengaran bunyi deruan ombak yg menghempas pantai..buih2 putih suci d terangi chye bulan..


esok nye,pg2 kte org dah mandi..







 dalam air pun boleh melompat gak..epy sgt niyh...






 time lapo,naek2 je mencekik kuih tart..1 balang abeh..teruk btol..
 supermamatman..
 siap2 nk p bli roti canai..mmg kcaw aku nk mandi je...


budak2 kecik niyh cbuk nk naek banana boat..aku pun mandi la sendirian..aku mandi smpi ptg..belah ptg,budak2 niyh cbuk plak nk mandi kat swimming pool..letih aku dok layan karenah budak2 niyh..ish...
lepas mandi pantai,bleyh plak diorg nk p mandi kat pool 2 lg...penat dowh time niyh..dah la 2 mlm aku xtdo..


mencekik roti canai..penat glew time niyh..maen water polo...

sepupu aku yg glew..

berjemur jap..2 yg smakin itam 2..itam macho..




1 2 3 lompat..


kejayaan d sambut dgn riang..
superimranman..

penat..rehat jap..
water polo..laki mng beb...caya larh!!!
sape dapat kejar aku???hahahahahaha...
bbq time..makan kaki ayam je time niyh...hmm..
my adek..
time niyh call si dye..

Sunday, November 28, 2010

van,popiah,keje,ujan,rambut....glew...

kul 1.30 aku bgun...huh,mmg glew..aku dah lmbat..agak2 dah mandi kerbau 2,aku pun siap2 la..mkan pun mcm xmakan je..mama masak nasi lemak..agak sedap..lepas makan terus amek kunci moto..dgn moto buruk 2 la aku p keje..dah lambat..tidakkkk aku memecut agak perlahan..masih tenang..5 minit kemudian,aku sampai di rumah makcik aku..sayang skali,aku d beri kn cuti..bile cuti maksud nye xde gaji..ish3..tibe2 ujan lebat..aku d basahi dgn agak kuyup..haha,dah lame x maen ujan..besh..teringat kat nsa..mesti besh kalau die ade..dgn keadaan yg slumber,aku terus kn perjalanan ke kedai gunting rambut..huh,basah..lencun..niat ati nk potong rambut smalam,tp xsempat..aku dah serabot dgn rambot yg dah panjang glew niyh..(xde la panjang mane pun)..huhu.."nk potong cmne dek?"..aku pun jawab "bg tepi pendek tggi..atas layer"..lepas 10 minit aku tertido,aku lihat rambut ku kini bergaya..walaupun ade la ckit cacat..hmm..lepas 2 aku balik..sambil balik 2 aku pun mandi la skali..mandi ujan..amat seronok...tggu je la esok luse..wakakakaka...

Monday, November 22, 2010

slamat ari raye...aidiladha...hahaha...



ari 2 mmg penat..spupu aku sorg 2 cbuk nk soh aku join..kcian punye pasal,aku pun tolong la ckit2..aku dpt byk jugak la daging..tp xtawu nk bg kat sape..aleh2 uat bbq je time p mancing..sedap..alhadulillah rezeki kurniaan Allah..nk tulis byk bnde lg,tp dah xde byk mase..huhuhu...kesimpulannye,aku kenyang n makin gemok sbb mkn terlampau byk..keh keh keh..

Sunday, November 14, 2010

.............................................................

sambungan..

pompuan niy kdg2 mmg pelik..bukan kdg2,tp sentiase pelik..susah sgt utk diorg memahami kehidupan dunia niyh..kalaw nk d ikut kn,pmpuan lebeyh byk bermasalah berbanding lelaki..kajian Dr. hussain ma'roof mnunjuk kn pompuan lbeyh byk emosi berbanding lelaki..n emosi pmpuan amat sukar d kawal kerana kelemahan otak n akal pkran nya..

Kaum feminis bilang susah jadi wanita, lihat saja peraturan dibawah ini: 

1. Wanita auratnya lebih susah dijaga (lebih banyak) dibanding lelaki. 
2. Wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mau keluar rumah tetapi tidak sebaliknya. 
3. Wanita saksinya (apabila menjadi saksi) kurang berbanding lelaki. 
4. Wanita menerima warisan lebih sedikit daripada lelaki. 
5. Wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak. 
6. Wanita wajib taat kepada suaminya, sementara suami tak perlu taat pada isterinya. 
7. Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri. 
8. Wanita kurang dalam beribadat karena adanya masalah haid dan nifas yang xde pada lelaki. 


Itu sebabnya mereka tidak henti-hentinya berpromosi untuk "MEMERDEKAKAN WANITA". Pernahkah Kita lihat sebaliknya (kenyataannya) ? 

1. Benda yang Mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang teraman dan terbaik. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar terserak bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita. 2.Wanita perlu taat kepada suami, tetapi tahukah lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama daripada kepada bapaknya? 
3. Wanita menerima warisan lebih sedikit daripada lelaki, tetapi tahukah harta itu menjadi milik pribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, sementara apabila lelaki menerima warisan, Ia perlu/wajib juga menggunakan hartanya untuk isteri dan anak-anak. 
4. Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak,tetapi tahukah bahwa setiap saat dia didoakan oleh segala makhluk, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di muka bumi ini, dan tahukah jika ia meninggal dunia karena melahirkan adalah syahid dan surga menantinya. 
5. Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggung- jawabkan terhadap! 4 wanita, yaitu: Isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya. Artinya, bagi seorang wanita tanggung jawab terhadapnya ditanggung oleh 4 orang lelaki,yaitu : suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya. 
6. Seorang wanita boleh memasuki pintu syurga melalui pintu surga yang mana saja yang disukainya, cukup dengan 4 syarat saja, yaitu: shalat 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat kepada suaminya dan menjaga kehormatannya. 
7. Seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah, sementara bagi wanita jika taat akan suaminya, serta menunaikan tanggung-jawabnya kepada ALLAH, maka ia akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata. 

Masya ALLAH ! Demikian sayangnya ALLAH pada wanita Ingat firman Nya, bahwa mereka tidak akan berhenti melakukan segala upaya, sampai Kita ikut / tunduk kepada cara-cara / peraturan Buatan mereka. (emansipasi Ala western) Yakinlah, bahwa sebagai dzat yang Maha Pencipta, yang menciptakan Kita, maka sudah pasti Ia yang Maha Tahu akan manusia, sehingga segala Hukumnya / peraturannya, adalah YANG TERBAIK bagi manusia dibandingkan dengan segala peraturan/hukum buatan manusia. Jagalah isterimu karana dia perhiasan, pakaian dan ladangmu, sebagaimana Rasulullah pernah mengajarkan agar Kita (kaum lelaki) Berbuat baik selalu (gently) terhadap isterimu. Adalah sabda Rasulullah bahwa ketika kita memiliki dua atau lebih anak perempuan, mampu menjaga dan mengantarkannya menjadi muslimah Yang baik, maka syurga adalah jaminannya. (untuk anak laki2 berlaku kaidah yang berbeza). Berbahagialah wahai para muslimah. Jangan risau hanya untuk apresiasi absurd dan semu di dunia ini. Tunaikan dan tegakkan kewajiban agamamu, nescaya syurga menanti mu.. 

sambung lg..

BiLa Kita Boleh Menjadi TUNANGAN orang tanpa sedar~

Percaya atau x, kita boleh ber”tunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri. Eh, itu memang normal bukan? Tapi, yang anda mungkin x tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:

Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya, dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.

Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.

Situasi yang dianggap pinangan:


"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"

"Kahwinlah dengan kita bila2"

Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.

Contoh:
"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"
Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.




Kita orang melayu time nak tunang duk bawang rombongan 1 bas, bawak barang2 pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang.

Persoalan ialah bila Ibu bapa xde. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang blh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang.

Bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti x baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan tu bodoh(x boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.

Haaa, adakah anda ternganga bila tiba2 tau anda sudah menjadi tunangan orang tanpa sedar?? Haaa, ayokkk, x tau. Hehehe.

.............................................................

sambung lg...

lepas karoke 2 kite org pun balik la..agak letih..bile malam menjelma,aku pun dah kat atas katil..masa 2 nk study 143 pun xde mood..tetibe je teringat hal kisah yg td 2..mule2 xten2 arah pk pasal saman..pas2 xtentu arah sbb pk pasal pompuan..termasuk la yg tersayang...mule b'khayal..byk persoalan keluar masuk dr otak aku..ade yg terjawab..ade yg tidak..mmg pmpuan byk masalah...terutama yg gedik,keras kepale,degil,xnk dgar ckap...mungkin ego lelaki tggi..tp tgok2 balik,ego pompuan lg tggi sbenar nye..zaman skg niy,ape yg laki uat,sume pompuan nk uat..sedar la wanita adalah kaum yg lemah..mereka d cipta kn dr rusuk kiri lelaki..lelaki d tugas kn utk menjaga wanita...pmpuan jd la wanita solehah..xperlu la nk gedik2..gatal2..."knp pmpuan zaman skg niy teruk?"bukan nk mngate,tp aku tgok sndiri..contoh pompuan yg dalam kete td 2..maybe die ok..but die terpengaruh ngn someone..bukan buruk sangke,tp dr story yg die sndiri cter kat kite org..fuhhhh...dahsyat...pmpuan nk cube lawan lelaki..merokok,dadah,merempit....stakat lawan kat ipt aku pun xksah beb....

t sambung lg...

bukit merah.....




wow..walaupun sedia maklum tmpat niy xbesh,tp kite org p gak sbb nk lepas tension ari 2...nk banding kn ngn sunway mmg xbleyh lawan la..sunway still the best..the great...kite org smpi awal..dalam kul 8.30 pg..tempat 2 pun xbukak lg..so kite org lepak2 lu..sappedek..makan nasi lemak yg xde lemak..ingat nk marah sbb tension,tp xsampai ati..cian kat mak cik kedai 2..lepas makan dlm kul 9.30 kite org pun berangkat la masuk ke taman tema air..agak besh la jugak..tp kat dalam 2 xsempat nk bergambar sbb takot kamera basah..penat seyh mandi..dah terbakar kulit kite org..2 yg sume itam2 je..hahaha...xpe2,itam 2 manis...