Saturday, October 30, 2010

langkah ke arah yg lebih baek

mcm mane aku ckp skali pun,bende yg same tetap same..xde kata2 utk aku ungkap kn lg..aku mmg amat2 xt'daya..biar pun telah aku usaha kn segala gala nye..pahit aku telan..manis t'buang sia2..adakah syaitan mnguasai aku atau pun aku masih tidak serik d alam yg indah ini..aku terpesona..bia la aku dgn cara ku..bia lah aku bawa lgkah jahat ku ke arah kesempurnaan..jgn d ungkit kn lg kata2 manis..jgn d ungkit2 lg kisah idup ku..kini aku mulai kesepian..

rindu..

rindu rindu rindu..itu lah perkataan yg slalu melayang layang dalam otak aku..kdg2 aku lafaz kn nye pada diri aku sendiri..dye sendiri pun faham bnde niyh..tp ape kn daya..kite xkn dapat hapus kn rase rindu 2..bia la waktu yg tentu kn..tetibe teringat waktu kite dlm proses berkenal kenalan..agak lua biase jwpn 2..tp bg aku,itu adalah satu cabaran..memiliki mu adalah sesuatu yg aku harap kn..angan2 yg aku bina amat lah tggi utk m'jd kn diri mu ratu sanubari ku..setelah bertahun lame kite b'same,makin lame makin susah utk aku dapat kn rase kbhgiaan..stinggi gunung skali pun harapan ku pasang tetapi aku sedar sape la diri aku niy..aku sedar aku bukan yg t'baik yg ade dalam dunia niyh..walaupun aku xde stiap mase d cc mu utk m'jge kamu,tp aku tetap syg n cinta pada mu..kerana skali aku cinta,aku tetap cinta..bukan skali kite b'tekak,bukan skali kamu d maki,bukan skali aku d sakiti....kdg2 kite susah nk trima teguran..kdg2 kite susah nk trima kesalahan..kdg2 kite t'leka dgn kehidupan..mgkin rindu bleyh d ubati..tp ati?batin?smakin ari smakin layu n akhir nye mati..dulu kite b'ikrar..dulu kite b'janji..tempuh semua dugaan b'sama..walaupun aku cube utk pimpin tgan mu tp diri mu xkuat..hanye aku yg meniti titian berduri seorg diri..ke mana kah janji2 mu itu?mane kasih syg mu?mana kerinduan yg kau kata kn 2?ketawa xb'makne kite sdg b'senang senangan..kdg2 ia merupa kn 1 pelarian dr memikir kn t'lalu byk msalah..kdg2 kite t'pakse mnyintai seseorg dr kejauhan..cinta sejati harus d kedua dua belah pihak n mgkin sbb 2,ianye sukar d cari..cinta pertama adalah slalu yg t'manis,tetapi luka pertama adalah slalu yg tersaket..diam kadangkala adalah jawapan yg terbaek..kepahitan akibat mngetahui perkara sebenar adalah lebih baek drpd bhgie akibat dr p'bohongan..mgkin care aku m'beri ingatan byk meluka kn ati mu..maaf kn aku..beri kn la sedikit ruang utk ku d hati mu biar pun sukar n sempit utk mu mngingati diri ku..sesungguh nye aku akan mngingati diri mu selama lama nye..

hidup la sesuka ati mu..sesungguh nye kamu pasti mati..cintai la sesiapa yg kamu senangi..sesungguh nye kamu pasti akan terpisah dr nye..laku kn ape saje yg kamu kehendaki..sesungguh nye kamu pasti akan terima balasan nye..

renung kn lah kata2 ini

Friday, October 29, 2010

tiada menjanjikan bahagia

aku mnyanyi..aku mnggelamun..itu je yg aku tawu nk uat..agar terluang resah yg membeku..skg,hnya impian yg nyata...xnmpak lgsg ianya menjanji kn bhgia..segumpal harapan n cita2 pun hanya la sia2..
tp ati aku tetap soh aku terus meniti harapan..berarak awan kelabu d piggir penantian ku..namun derita jua yg menjelma..rindu yg jahat mnggigit jiwe aku..kini,sepi berteman kn air mata..luka yg ada kau biar kn saja,sdg kn aku saket m'derita..

Tangisan sanubari telah t'henti..Kala suram suria memancar sinarnya..Pertemuan seindah bayangan firdausi me'jadi zikir kasih yg suci..dua jiwa m'jadi satu..T'kenang detik b'temunya kau dan aku..Santun b'hikmah mngingat kn diri..Mngenggam janji cinta ini..B'temu kasih tanpa jasad..Bicara tnpa suara..Hanya tulisan bahasa indah..Mengeratkan antara kita hinggalah ke akhirnya..Kau ku sanjung kerna pengorbanan..Bagai puteri di kayangan..ketiika aku lesu hadapi hidup kau hembuskan nafas semangat..kau lah penawar hati ku

pngorbanan aku bukan utk ungkitan lg..bia la diri d baluti seribu kekesalan..nmun ati aku tetap mngingati mu..ungkapan kata cinta m'bawa seribu kenangan..sampai bila pun diri mu tetap m'jd pujaan aku..bia la ati di guris,d hiris,d cincang sampai ilang,tp ati utk permaisuri ati xkn ilang..hanye mati yg mampu ilang kn aku dr diri mu..tp mgkin 2 hanye d dunia..d akhirat,mgkin kte dapat jumpe lg..kenangan silam kau dan aku amat lah aku hargai n aku sentiase mahu kn nye..aku sering kali t'kenang kenangan2 indah..tp 2 xb'maksud aku rindu..aku sering kali memikir kn ttg kekasih ati ku..tp 2 xb'maksud aku cinta pd mu..walaupun aku kejam,xb'makne aku benci..walaupun aku garang,xb'makne aku bangang..pd aku,ambik yg positif lg baik dr pk n ambik yg negetif..bagai menatang minyak yg penuh kata org dulu2..kau aku jge rapi..cikit calar pun xkn aku bia kn t'kne pd tubuh mu..stelah diri mu matang,kini,aku bia kn kau m'jalani idup mu sendiri..walaupun kdg2 aku terasa ingin melindungi mu..mgkin,mase n takdir dah t'2 kn yg aku kne bg ruang2 kehidupan pd diri mu,cyg..aku faham,aku mngerti,stiap org ade idup nye sendiri..smpai bile kite nk arap kn org jge kite?smpai bile kite nk arap kn org tolong kite?aku faham dalam kehidupan,byk bende n perkara yg xmenentu n xd duga bleyh b'laku..aku harap,diri mu faham ape yg aku kata kn niyh..pengalaman mmg pntg dlm kehidupan kite..tanpa pengalaman,kite mungkin xtawu ape2..aku rase,mmg dah tiba mase utk aku bia kn kau blaja erti kehidupan yg sbenar..aku tawu,byk lg bende yg lg m'cabar kat lua 2..mgkin klaw org yg mcm diri kamu,slalu duduk bwah ketiak mak,ayah or mgkin aku,kurg pengalaman ttg kehidupan lua..aku tawu kamu amat2 jarang utk b'gaul dgn org lua..mgkin 1 ari nnt kamu akan faham ape yg aku kata kn..mmg terasa berat ati utk jauh kn jurang kite,tp aku rase niy mase yg sesuai..mgkin aku akan sentiase dgn diri mu n jge kamu..tiada kata2 lg utk d sampai kn..sbarang persoalan or luahan ati harap d kongsi..ingat la yg aku sentiasa d hati mu cyg kuh..kau la segala gala nya pada ku..sesungguh nya aku sgt2 mnyayangi diri mu..msg or cll saye bile awak ade mslah..

-zaly muh-

lelaki dan wanita

Nak tahu dimana Kecantikan Lelaki????

Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni rohani. Lelaki yang cantik adalah:-

1) Lelaki yang mampu mengalirkan air mata untuk ingatan.

2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran.

3) Lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun.

4) Lelaki yang tenang dan lapang dada.

5) Lelaki yang sentiasa berbaik sangka.

6) Lelaki yang tak pernah putus asa.

Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati. Seluruh kecantikan yang ada pada Nabi Muhammad adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki…

Dan dimana Kegagahan Wanita???

Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan, tetapi pada kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah adalah:-

1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan.

2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan.

3) Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan.

4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan.

Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman. Seluruh kegagahan yang ada pada Khadijah adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan.

Sabda Rasulullah SAW:

“Sebarkanlah ajaranku walaupun satu ayat ”

Surah Al-Ahzab : Ayat 71

“Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar.”

Saturday, October 23, 2010

suke ati kau lah!

bak kate sathiya...
ooiiiieh...poie mampoiiiieh!!!

PENIPU,PENDUSTA,PEMBOHONG..

cili 2 pedas..
tp cili padi lagi pedas..

kentut 2 busuk..
tp kentut org mkn petai lg busuk..

haha...
saye seorg yg epy go lucky..
suke senyum,gelak,ketawe...
tp bile ade org kentut atau name laen uat palat dgn aku,aku jd glew..
bile aku dah glew,sume org kne maki..

aku rase aku dah puas maki org..
tp org 2 xpuas kne maki dgn aku..

best sgt ke jd penipu?sonok sgt ke jd pendusta?teruja sgt ke jd pembohong?
kalaw besh,sonok,teruje,aku nk try jugak..

pandai maen sorok2 ek?
tawu la kecik2 dlu xpert maen menatang 2..
tp kalaw nk sorok ngn aku,sory beb..
usah kau fikir ku kn hanyut dalam khayalan mu..
aku bukan yg kau sangka...

mata aku xbute..telinge aku xpekak..idung aku xtersumbat pun..mulut aku xbisu lg..
alhamdulillah dgn nikmat Allah itu..

kau pendusta..
kau cuba putar kn dunia cinta aku..

segala tingkah laku mu aku skodeng..
(bukan xpcye,tp tingkah laku mu mngundang syakwasangke)
aku bukan insan xberakal..

kau insan yg xpernah punyai perasaan..

bia la..
cinta bukan untuk d p'maen kn..
pulang la kau ke dunia mu..
jgn kau harap,aku kn hanyut dalam khayalan mu...

maaf kn saye sbb saye bukan seperti yg awak ingin kn..
saye cube jd yg terbaek utk awak..
stiap kali kite klua mesti saye sedeyh..
kdg2 saye fikir layak ke diri saye utk awak..
awak kate awak xnk kehilangan saye sbb awak cinta saye..
tp saye xdapat rase cinta awak sehangat,sepanas dulu..
maaf kn saye sbb terlalu pk kebahagiaan awak je..
xpernah nk pk ati awak..
saye hnye mampu beri kn kasih,sayang,cinta n rindu je kat awak..

Untukmu Wanita



Sabda Rasulullah SAW dalam hadis Riwayat Muslim, "Harta yang paling berharga di dunia adalah wanita yang solehah." 
Ramai manusia menisbahkan kemulian wanita pada kecantikan semata-mata.
Ada juga yang menisbahkan kemuliaan mereka pada kekayaan, dan tidak kurang juga pada keturunan.
Tetapi ini semua adalah penilaian oleh insan yang buta mata hatinya.
Sesungguhnya kemuliaan semua makhluk Allah SWT adalah terletak pada tahap ketaqwaan kepada Allah SWT.
Wanita adalah makhluk Allah yang amat istimewa. 
Kemuliaan dan keruntuhan sesuatu bangsa terletak di tangan wanita, walaupun mereka diselubungi kelemahan, tapi teriakan mereka mampu merubah segalanya.
Kerana itulah sebagai anak, dia perlu menjadi anak yang solehah.
Manakala sebagai isteri, dia menjadi isteri yang menyenangkan dan menenangkan hati suaminya. 
Sebagai ibu pula, dia akan mendidik anaknya dengan penuh kasih dan sayang.
Firman Allah SWT dalam surah An-Nisa' ayat ke-24 yang bermaksud, "Barangsiapa yang mengerjakan amalan yang soleh baik lelaki mahupun wanita sedang ia seorang yang beriman maka mereka itu masuk ke dalam syurga dan mereka tidak dianiaya walau sedikitpun."
Dalam Islam wanita amat dihormati dan dihargai peranannya. Sebagaimana eratnya hubungan siang dan malam yang saling melengkapi, begitu juga lelaki dan wanita diciptakan untuk saling melengkapi.
Setiap lelaki dan wanita memiliki tugas-tugas dan kewajipan-kewajipan yang berlainan, sesuai dengan fitrah masing-masing. Namun, matlamat hidup setiap lelaki dan wanita adalah sama, iaitu mencari keredhaan Allah SWT.
Rasulullah SAW telah memerintahkan supaya kaum wanita diperlakukan menurut fitrah ia dijadikan sebagaimana dalam sabdanya yang bermaksud,
"Berlaku baiklah terhadap kaum wanita lantaran mereka diciptakan dari tulang rusuk yang bengkok adalah bahagian yang teratas, jika kamu cuba untuk meluruskannya kamu akan mematahkannya dan jika kamu membiarkannya ia akan tetap bengkok, maka berlaku baiklah terhadap kaum wanita kamu." - Hadis Riwayat Al-Bukhari dan Muslim
Nilai wanita bukan terletak pada pakaiannya yang menonjol, berhias diri untuk memperlihatkan kecantikannya, tetapi hakikatnya ialah pada kesopanan, rasa malu dan keterbatasan dalam pergaulan.
Wanita solehah itu adalah wanita yang tegar menjaga maruah serta apa yang lahir dari dirinya, dari hujung rambut hingga hujung kaki, termasuklah wajahnya, suaranya, senyum tawanya, jalannya, tulisannya hatta namanya sekalipun.
Wajahnya bukan aurat tetapi ada kalanya ia menjadi aurat
Dalam mazhab syafie ada khilafnya berdasarkan ayat ke-30 dalam surah an-Nur.
Allah melarang wanita beriman menunjukkan perhiasannya, kecuali apa yang telah zahir daripadanya.
Ulama Syafie berpendapat makna "apa yang zahir daripadanya" adalah muka dan tapak tangan, tetapi bagi wajah yang boleh mengundang fitnah, ia tetap menjadi aurat.
Wanita yang khuatir wajahnya boleh melalaikan lelaki yang memandangnya pasti akan menganggapnya sebagai aurat, lalu mengenakan purdah pada wajahnya.
Mungkin berat bagi wanita bergelar remaja untuk mengamalkannya, tapi cukuplah dengan tidak terlalu menonjolkan diri mereka di hadapan ajnabi atau tidak menjadikan wajah mereka sebagai paparan umum seperti friendster, facebook dan lain-lain.
Suaranya bukan aurat, tapi ada kalanya ia menjadi aurat.
Wanita yang memahami erti kesolehan tidak akan melembutkan suaranya di hadapan ajnabi kerana memahami perintah Allah SWT.
"Maka janganlah kamu melemah lembutkan suara dalam bebicara sehingga bangkit nafsu orang yang ada penyakit hatinya." (Surah Al-Ahzab, 33)
Jadi, bertegaslah apabila berurusan dengan lelaki ajnabi.
Pergaulan yang betul telah Allah ajarkan melalui kisah dua orang puteri Nabi Syuib AS. 
Bagaimana mereka ketika ingin memberi minum haiwan ternakan, mereka dapati ramai pengembala di sumur. Hajat mereka tidak kesampaian.
Nabi Musa AS telah mengambil alih tugas mereka.
Apabila selesai memberi minum haiwan ternakan tersebut, salah seorang daripada puteri tersebut mendatangi Nabi Musa AS dengan keadaan malu untuk menyampaikan pesanan ayahnya menjemput Nabi Musa AS ke rumahnya.
Daripada peristiwa ini, Allah menggambarkan wanita solehah itu adalah wanita yang tidak memdedahkan dirinya kepada pandangan umum.
Apabila ia berurusan dengan lelaki ajnabi, maka ia akan tunduk dan melahirkan rasa malu.
Berurusanlah dengan ajnabi tanpa mendatangkan keadaan khalwat (berdua-duaan).
Khalwat paling mudah berlaku dalam hubungan cinta terlarang. Khalwat juga adalah bunga-bunga zina.
Berbual-bual di telefon atau SMS di antara lelaki dan wanita kerana dasar cinta terlarang sehingga menyebabkan nafsu syahwat bergelora juga dikira sebagai khalwat kerana ia berlaku secara berdua-duaan.
Saidina Umar r.a berkata, "Aku lebih rela berjalan di belakang seekor singa daripada berjalan di belakang seorang wanita."
Seorang wanita solehah tidak akan membiarkan lelaki berjalan di belakangnya kerana dia faham seribu satu fitnah boleh timbul daripada keadaan tersebut.
Bagaimana pula keadaan wanita yang tidak melabuhkan jilbabnya apabila lelaki berjalan di belakangnya?
Maka, labuhkanlah tudungmu.
Ketahuilah bahawa pada pagi hari perintah berjilbab diwahyukan kepada Rasulullah SAW,seorang sahabiyah yang masih tidak tahu tentang wahyu tersebut telah keluar dari rumahnya tanpa jilbab. Kemudian seseorang telah menegurnya, "Mengapa engkau tidak berjilbab, adakah engkau tidak tahu tentang perintah memakainya?"
Lalu wanita tersebut berhenti melangkah dan menyuruh seseorang mengambil jilbabnya, lalu beliau berkata, "Aku tidak mahu selangkah pun aku berjalan dalam keadaan melanggari perintah Allah SWT." 
Malangnya hari ini apa yang terjadi kepada wanita Islam; bertahun-tahun belajar Islam tetapi masih tiada kekuatan untuk mengamalkannya.
Saudariku,
Bangkitlah dari lenamu yang panjang dan tidak berkesudahan.
Sekali kamu terjatuh, jangan biarkan diri kamu jatuh selamanya.
Kamu punya kekuatan untuk bangkit semula, walaupun kita berdosa sebanyak buih yang memutih di lautan.
Yakinlah kasih sayang dan keampunan Allah terlalu luas.
Saudariku,
Hidup ini seperti mimpi, seorang pengemis bermimpi menjadi seorang raja, dipuji dan dipuja, segala kemuliaan dan kekayaan tunduk kepadanya, tapi bila dia sedar dari lenanya, dia masih seorang pengemis yang miskin dan tidak punya apa-apa.
Seorang raja yang bermimpi, menjadi seorang pengemis yang miskin dan hodoh, dia dihina dan dikeji di setiap persimpangan yang dilalui, tapi bila raja itu sedar dari lena, dia tetap seorang raja.
Matanglah dalam urusan akhiratmu. Jangan kerana kesenangan dunia yang sementara, kau sanggup menempah sengsara di akhirat selamanya.
Janganlah kerana kasih makhluk yang sementara, kau hilang kasih Allah SWT di akhirat sana. Jika kau hilang kasih Allah SWT, nescaya kau akan hilang segalanya.
Saudariku,
Saidatina Aisyah RA pernah berpesan,
"Sebaik-baik wanita adalah yang tidak memandang dan dipandang"
Jangan kau berasa bangga dengan kecantikanmu sehingga kau dikejar jutaan lelaki. Itu bukan kemuliaan bagimu.
Jika kau berasa bangga, kau menyamakan dirimu dengan pepasir di pantai, yang boleh dipijak dan dimiliki sesiapa sahaja.
Muliakanlah dirimu dengan taqwa, setanding mutiara Zabarjad, yang hanya mampu dimiliki penghuni syurga.

Friday, October 15, 2010


bodoh la bg wanita yg tidak memahami!!!

mase skg niy penting or mase depan yg pntg?

ntah..aku rase dua2 pntg..haha..tp ade org 2 mase depan pntg koyt..ade gak sesetengah org mase skg niy lg pntg..hmm..pening..konsep niy lebeyh kurg ngn kawan pntg or awek penting?aku rase kwn pntg lg..hmm..awek xpenting pun..mati kalu mmber2 gak usung jenezah aku..tp awek pntg gak..bia la ape pun..bio kodok n kodar yg tentu kn..haha..saket aku,susah aku,glew aku,mati pun aku..org laen xkn rase punye..mgkin mase skg niy pntg utk menentu kn mase depan..tp...yeke?huk3...xde makne dah sume nye dalam idup aku skg niy..sbb aku rase aku dah tentu kn mase depan aku sndiri..org laen nk ksah ape kn..bukan mase depan diorg pun..wakakakaka...

Wednesday, October 13, 2010

bibir..

kesakitan..aduh..tersembur darah serta lendir2 dari bibir ku..
aku menjerit kesakitan..sambil meludah ludah ke dalam sinki..ceyt!puit!tuitt!arghh..
aduh...aduh...
stelah kembali berdiri d hadapan cermin,aku lihat darah masih tidak berhenti mngalir..
rase mcm kne tusukan peluru idup je..saket bukan maen...
kuekkkkkk kuekkkkkkkkk
ati ku menangis meratapi pedih..
saat demi saat..aku melihat lendir2 mngalir klua dr bibir ku..
waktu 2 jugak la bibir ku mula berubah..mnjadi semakin chumel n kecik..
aku sempat senyum tatkala kesakitan itu masih belum dapat d jinak kn lg..
bibir ku kembali pulih seperti sedia kala..kembung yg slama ini mnyakit kn ati aku sudah tiada lg..
aku bersyukur..alhamdulillah...