Saturday, May 14, 2011

sedeyh juga berduka...

di kejut,juga terkejut...pkul 11 pg,11/5/2011..pintu bilik d ketuk dgn agak lantang n gemuruk...sepoi2 angin bahasa tamil kedengaran masuk di telinga kanan...eh,x..kiri....sebaek pintu bilik d buka...sebatang tubuh berdiri tegak sambil mngeluar kn kata2 sedeyh n pilu...hati mula tersayat..di hiris bagai kn bawang besar yg sudah busuk...perhhhh...pedih...tatkala mata masih bertahi fresh,terkebil2 juga tergamam seketika....terlintas,adakah aku masih di alam mimpi...atau di alam bunian...rupa2 nya 2 mak aku...bukan puteri bunian...cntik semacam je..hmm...

11.05 pg...aku ketandas,cuci muka...tanpa mandi,aku terus mnyarung baju melayu hitam...tanpa bersongkok...berita yg baru aku dgar td mmg izhar halki (jelas terang dan nyata)..kaku seketika...melihat sekujur tubuh terbaring kaku..pucat...innalillahiwainnailairajiunnn...pak cik ku,Abu Bakar telah kembali bertemu Allah...sebak di dada..letih tidak bermaya...dengan perlahan aku mencuci luka di kepala nya...basuh dgn cermat mghormati jenazah...badan nya juga aku lap dgn air bersih...sayu sayat...

3.00 ptg...memandi dan mgkapan kn jenazah...masa niy ramai sgt org sedeyh..meleleh air mata...ada yg kering air mata,luka tetap ada..jernih air d muara,duka tetap ada...ternyata Allahyarham seorg yg sgt2 disygi...beliau mmg sgt2 baek n suka berjenaka...aku hanya mampu melihat pemergiannya...
=((

selepas asar,jenazah di kebumi kan d kawasan pengkebumian keluarga...ada yg menangis teresak esak..ade yg melalak...

sesungguh nye,stiap yg idup pasti akan mati..kpd yg masih idup,kematian adalah sbgai 1 peringatan...mari lah sama2 kita sedekah kn Al-Fatihah kepada Allahyarham Abu Bakar Bin S.m Zalman...Al-Fatihah...

No comments:

Post a Comment