Friday, September 2, 2011

pelita...

aku sbenar nye bosan raye2 niy dok umah..xbleyh kua..memandang kn nk stdy pun xde mood,buku pun xbawak balik,so aku amek langkah professional utk menghilang kn bosan ngn tulis blog..memandang kn td aku baru je lepas pasang pelita, so aku nk cter la ckit kn tentang pelita..ape yg korg faham sbenar nye tentang pelita?haaaa,gagap..pelita ade byk maksud sbena nye..MENGIKUT FIRASAT AKU LA KAN, pelita niy adalah sesuatu yg di guna kn utk menerangi sesuatu..biase nye di hidup kn gune minyak..xksah la minyak ape pun..minyak tanah, minyak diesel,petrol dan seumpama dgn nye..zaman skg,mane ade org pasang pelita dah..sume pasang lampu kelip2 la, lampu warna warni la bgai..hmm..aku penah p masjid jamek bandar kajang..mmg masjid 2 je la yg aku p dr aku kecik..tp aku penah dgar satu ceramah niyh..diorg ckp pelita 2 karut..nk halau antu la,jin la..aku pun xtawu la..tp kalaw ikut org dulu2,pelita 2 di pasang utk menerangi jalan org yg nk p n balik dr masjid..nk2 yg balik tarawih lewat..zaman dlu mane ade lmpu jalan der...tp zaman skg kn dah maju,dah ade lmpu,so diorg pun kurg la nk pasang pelita..tp pada aku,bende 2 dah mcm adat..ape salah nye kite sekadar uat perhiasan..mengindah kn permandangan malam dgn pelita..nk2 malam raye..hmm..niat ati yg penting..aku xde pun niat nk halau setan la,antu la..aku just nk menceria kn suasana raye..baru nmpk meriah..mak aku suke sgt ngn pelita,so ape salah nye aku pasang pelita nk hibur kn ati mama kn..hmm...org lame pun teringat balik kenangan diorg...time susah2 dulu..hmm..xsalah pun pasang pelita niyh..aku just nk kongsi pendapat je..aku xtawu la kalaw ikut syarak 2 btol ke x..hmm..yg penting niat dalam ati..2 je..zaman skg org takot rumah terbakar,budak2 maen api,maen mercun..kte yg dah besar niyh pndai2 la tgok2 kn budak2 kecik..jgn asyik nk pandang serong je..tiap kali aku pasang pelita je time raye,ade je yg aku dgar org ckp niy kolot la bagai..ko xnk pasang dah ar..bia aku pasang..umah family aku der..ko xsuke ko bleyh bla xyah dtg umah kami..bodoh la org xyg ckp xgune otak niyh..susah btol..hmm...








niy antara gmbar yg aku sempat amek la kat umah aku beberapa ari lepas..korg nk tawu x, kdg2 pelita niy mampu m'beri ketenangan kat kite taw...xcaye cube la pasang bro..zaman skg niyh sume pasang pelita kat ati je..ish3..kalaw pelita ati 2 ibu2 korg xpe jugak,niy bercintan cintun..yg pmpuan,si abg la pelita ati..yg lelaki,si syg la pelita ati..hmm...

No comments:

Post a Comment